detranssibiriemetjwenwendy.reismee.nl

3 1/2 dag trein en nu in Irkutsk

hallo allemaal

weer even een verslag vanons na 3,5 dagen in de trein waarmee we zo'n ruim 5000 km hebben afgelegd en door verschillende tijdzones zijn gegaan. Het is hiernu zo'n 7 uur later dus jullie liggen terwijl we dit schrijven nog lekker in een warm bedje. maar goed ons verslag

We deinzen nog helemaal na van de trein vooral als we ergens stil zitten zoals nu achter e computer. Ons lichaam lijkt zich nog steeds te willen corrigeren op evenwicht. hopelijk gaat dit snel over.

Maar goed even naar het begin van de treinreis! zo'n 4 dagen geleden op de echte Trans-sibirie express gestap. Trein 350 wagon 9 bed 9 en 10!! Eerste reactie was wel even oeii klein moeten we hier vier nachten en dagen in doorbrengen... maar nadat de spulletjes opgeberg zijn voelt het al gelijk als ons stulpje.

Tijdens de reis hebben we van verschillende mensen gezelfschap gehad. Onze eerste ' gast' was een russische zakenman die wat woordjes Nederlands sprak vanwege zijn studie maar e communiceerde voornamelijk in het Engels. Na een rit van zo'n vier uur verliet hij ons en kregen we al gelijk gezeltschap van een ouder stel dat voornamelijk Russisch sprak en hier en daar wat Duitse woordjes erin gooide. Voornamelijk handen en voetenwerk maar zeker heel leuk om mee te maken. Wat later in de middag ging de tas open en kregen we een hele fotosessie vande famillie te zien. Wijkonden natuurlijk niet achterblijven dus metwat foto's op de telefoon ontkomen wendy's ouders en zusje er ook niet aan.De nacht daarintegen was wat minder gezellig hihi. Het ouder stel zorgde namelijk voor stereo snurkeffecten en zo'n eerste nacht is al wennen dus tja het resultaat in de ochtend daar spreken we maar even niet over............

in de middag verliet het stel ons weer en we zwaaide ze natuurlijk uit!!! En dan voor het eerst de coupe even voor onszelf. dat is ook wel even prettig. we nemen de tijd olm de trein te verkennen. om jullie even een korte idee te geven hier volgt een schriftelijke rondleiding. Elk wagon bestaat uit ongveer 7 coupe en aan elk eind een toilet. Nou moet je je niet teveel voorstellen van zo'n toilet. zodra de deur opengaat komt de heerlijke aroma je al tegemoet en met de handeling van het open van een pedaalemmer spoel je de wc door. er zit ook een klein wastafel in. Er bevind zich voor de falantieke rookers ook een ruimte tussen de wagons in waar gerookt mag worden, je ziet elkaar daar echter niet staan vanwege de grote rookmassa die daar geproduceerd wordt want elke Rus lijkt hier te roken.Elk wagon wordt onderhouden/schoongehouden door 2 providnisk. ofwel dametjes. elke dag werd er netjes gestofzuigd en gepoetst en ze hielden ook goed bij als er een stop was dt je niet te verweg ging. Elke coupe heeft ook een soort warmwaterboiler waarvan iedereen leeft. je tapt er warm water uit voor bijvoobeeld thee,koffie, noodels of andere dingen. echter was het niet nodig noodels op te warmen aangezien we het goed hadden getroffen want elke dag werd ons een maaltijd aangboden. lekker rijst met vis, aardappels met vlees, goulasch. Wat een luxe he!!!

Na een gezellige wandeling door de trein nog steeds de coupe alleen zelfs de nacht en tjonge wat heerlijk op het dein van de trein heerlijk in slaap gevallen. de volgende dag in de middag pas weer een ' gast' een dame die gezellig kletst en vooral niet van stiltes houd!!! DE nacht daarintegen was heerlijk stil. De laatste dag in de trein en er komt weer gezelschap. Een echte babouschka met een doekje om haar hoofd. ze blijkt echter heel aardig en bied ons allelei plaatselijke heerlijkheden aan en tja afslaan is niet beleefd dus daar gaan we dan........

grote rode vricht blijkt tomaat te zijn dus best lekker, daarnaa allerlei zoetigheden ook die gaan er goed in. dan een flesje met dachten we gepureerde tomaat dus ook maar proberen. Nu het hoofd van wendy leek wel een treinlokomotief want het stoom kwam uit haar oren zo heet van de peper die er in bleken te zitten!!!! De vrouw had de grootste schik.

in de avond hebben we zelfs nog een potje gekaart echt gegrijpen lukte niet en tja het resultaat is dat de vrouw steeds won.

Vandaag dus aangekomen in Irkutsk. Opgehaald door Anna. na wat uitleg gaan we op verkenning uit in de stad. Mooie kerken en parken gezien. NU gaan we spullen pakken die we nodig hebben voor de trekking lang het Baikal meer. het grootste zoetwatermeer van de wereld. Daar zullen 3 dagen langsheen trekken en dat zal goed voelen die frisse lucht en sibirische kou naar 4 dagen trein!!!

We proberen over 4 dagen als we terug zijn na de wandeling onz bevindingen weer op internet te zetten.

Voor nu een Sibbirisch koude groet vanuit Irkutsk ( 2 graden!!)

Kimberley

Leuk Leuk Leuk verhaal,
Pas je op met foto's van mij door te geven... Dalijk staat er een verliefde zoon van het oudere stel plots bij ons aan de deur in Nederland ;) Hihi grapje. Ik zal vanavond weer wat foto's krabbelen naar Wendy's hyves... We hebben namelijk gisteren met sen 4e flink lopen hakken in jullie huisje. Veel plezier nog,

Pim Knippels

Vet man!!! veel plezier :D

yvonne

tjeetje wat een reis zijn jullie aan het maken het zou niks voor mij zijn ik hou liever wat van luxe.
en nu dan een wandeling van 4 dagen wordt al moe als ik er aan denk.
en dan nog zeker slapen in een tent onderweg,
.maar goed jullie genieten ervan.
veel plezier en hoop dat jullie geen blaren lopen.
groetjes van de 5 schimmeltjes

Tiara Tours