detranssibiriemetjwenwendy.reismee.nl

Tibet en Nepal

de laatste twee weken van onze vakantie zit er dan toch alweer op en zijn we nu aan het genieten van onze laatste avond in Kathmandu ( Nepal ). Maar voor we hier kwamen hebben we nog een hele reis achter de rug. Vanaf Lhasa zijn we een goede week geleden dan per jeep vertrokken richting Zang Mhu bij de grens. Natuurlijk hebben we daar een aantal dagen over gedaan en hebben we heel wat bijzondere plekjes bezocht. De mooiste was toch wel het basecamp van de Mount Everst. Maar dat was een van de laatste stops en we beginnen natuurlijk bij de eerste.

De eerste dag bestond uit een rit van zo'n 250 km door Bergen en valleien. We hadden ons toch voorbereid op een ietswat lange rit maar daar kwam al snel verandering in doordat we betoverd werden door het prachtige landschap, uitzicht haarspeldbochten en bergpassen!! We stoppen bij een pas waarvanuit we een werkelijk prachtig zicht hebben op een kristalhelder meer met op de achtergrond prachtige witte bergtoppen. onze gids verteld ons dat we daar ook heen gaan. Dit was echter nog wel een hele rit langs het prachtige meer. Nadat we de Bergen getrotseerd hadden komen we aan in bij onze eerste stop. Gyantse wat niet meer als twee straten vol Rommel en straathonden blijkt te zijn. we wandelen wat rond en na het eten maar naar bed. De volgende dag bezoeken we een klooster wat ook weer prachtig is om te zien en daarna vertrekken we na onze volgende stop. Een goeie twee uur en dan ariveren we al in Shigatse. Dit is na lhase de grootste stad en daarom verbljiven we hier ook twee nachten. De middag hebben we vrijtijd en we besluiten de stad een te gaan verkennen. het is ondanks de hoogte waarop deze stad ligt ( 4400m) erg warm. We lopen de bekende winkeltjes met souverniers af en we lopen voor de verandering ook maar eens over een echter tibetaanse markt waar veel met megafoons op herhalingsstand gewerkt wordt. de volgende dag bezoeken we het grote Tashi Lumpo kloostrer met grote prachtige boedha's! Helaas is het bijna overall verboden foto's te nemen of je moet ere en flink bedrag voor neerleggen ( 150 euro om te filmen bijvoorbeeld!!) Na het bezoek gaat de gids nog even mee op zoek de juiste boeda's die we willen aan de wijzen en de naam van een bekende zanger op te schrijven zodat we ook zodra we thuis zijn jullie de sfeer die we voelen te kunnen delen. De volgende dag vertrekken we richting Sakya een klein plaatse waar niet ech veel over te vertellen is. Wel is dat het laatste plekje waar we een goed verblijf hebben. want de komende dagen zijn de accomodaties zeer eenvoudig werd er gezegd. De dag na Sakya gaan we opweg naar Rongbuk een rit van 240 km waarvan de laatste 100 offroad zijn en dan echt offroad want echt een weg kun je niet zien eer wat grind date en berg omhoog slinger in haarspeldbochten. onderweg zien we regelmatig een prachtige uitzicht met de hoogte toppen van de Himalaya!! We hebben geluk want we kunnen nog net de top van de everst zien voordat er wolken verschijnen. Na een trillende 100 km komen we aan bij on guesthouse in Rongbuk dat volgeboekt blijkt??!! Na wat telefoontjes blijk de chineese overhead hierachter te zitten. ze hebben alle reseveringen eruitgegooid om er zelf te kunnen verblijven!!!!

Voor ons zit er dus niets anders op verder te rijden en te overnachten in tenten bij het everst basecamp! We slapen met nog 7 anderen wat wel een bijzondere sfeer en ervaring geeft zo aan de voet van de berg op een hoogte van 5100m. Helaas is het erg bewolkt dus zien we niets van de berg. al snel breek de zon door verdwijnen de wolken en..............Is het een adembenemend gezicht de everst zo te zien liggen. we vragen aan onze gids of we naar het echte basecamp kunnen. Dat kan te voet ( 3 km) of met de bus. Natuurlijk willen we wel de ervaring hebben een stukje de berg beklommen te hebben dus we besluiten te wandelen. een prachtige route ( al dacht wendy daar onderweg soms wat anders over) maar wel zwaar. Na een uur klimmen zijn we er dan en bij het aanzicht wat we daar hadden werden we beide sprakeloos....zo mooi. Na een half uurtje moeten we echt terug want het word al donker. de bedoeling was om bij het basecamp de gebedvlaggetjes die we gekocht hadden op te hangen maar laten we die in alle haast en sprakeloosheid nu vergeten te zijn. We besluiten daarom de volgende ochtend want ook dan is het prachtig weer zelfs geen wolkje aan de lucht terug te gaan alleen nu wel met de bus. Eenmaal weer bij het basecamp hangen we de vlaggetjes met de gedachten aan de wandeling van de avond ervoor op!!! Een mooi gezicht op de vlaggetjes in alle glorie te zien wapperen met de everst op de achtergrond. Helaas komt ook aan dit prachtige moment een eind want we moeten weer verder naar onze laatste stop in Tibet. Een rit van 3 uur door de Bergen zonder weg....... EEn hele uitdaging voor onze chauffeur dus maar we zijn er heelhuids vanaf gekomen want we zitten nu echter in kathmando!!

We verblijven onze laatse nacht in Tingri wat bestaat uit 1 lange weg. We wandelen deze op en neer en er valkt verrassend veel te zien in een weg kunnen we wel zeggen hihi. Na een korte nacht vertrekken we de volgende dag om 6.30 naar Zhang Mu waar we de grens naar Nepal over zullen steken. De rit duur zo'n dik drie uur en dan zijn we er. De grensà de grens is een brug tussen twee Bergen in de ene berg in Tibet en de andere Nepal. We zwaaien onze gids en chauffeur uit en wandelen de brug over.....Daar komen we in de meest ongeregelde immigratiekantoor wat je je maar voor kunt stellen en vragen we ons visum voor Nepal aan. dan worden we door iemand in een jeep gestopt die ons naar kathmando zal brengen. eenmaal in de jeep zien we de omgeving om on sheen goed en wannen we ons echt in een heel ander land. het lijkt de tropen wel. over de weg is ook niet veelbelovends te vertellen en later horen we dan ook dan de weg die we afgelegd hebben in de top 10 van gevaarlijkste wegen van de wereld staat!! Maar goed dat we dat vooraf niet wisten...

na eemn rit van 3,5 uur komen we aan in Kathmando. Een stad vol prachtige historische gebouwen/tempels en een mooie geschiedenis maar tegelijk ook de grootste afvalbende die we gezien hebben verschrikkelijk en zonde tegelijk! We gaan gelijk op verkenning uit en ontdekken verrassend veel kleine straatjes, tempels, pleinen. Vandaag de laatste dag alweer en we bezoeken een heilige plaats waar ook lijkverbrandingen plaatsvinden. erg bijzonder ervaring om mee te maken........

Ilona & Teun

JA ik heb eindelijk alles gelezen.... fantastisch! Ben heel benieuwd naar alle verhalen en foto's als jullie weer thuis zijn! Jan-willem: nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Vincent

Klinkt allemaal schitterend hoor dat Tibet! Ik hoop dat het huis een beetje naar wens is al?

" een prachtige route ( al dacht wendy daar onderweg soms wat anders over) maar wel zwaar."

Hahaha, net de Chinese muur :D

Tiara Tours