detranssibiriemetjwenwendy.reismee.nl

China is gehaald

Ni Hao!!

een groet vanuit Datong onze eerste stop in China!!

Op zondag 26 september hebben we afscheid genomen van onze gids in Mongolie en zijn we op de trein naar China gestapt. Maar voor het zover was nog even een klein avontuurtje want nadat we ons zo goed als gesetteld hadden in de coupe bij twee gezellige scandinavische dames bleken we in de verkeerde wagon en coupe te zitten !!!! Dus spullen weer gepakt en twee wagons terug gelopen in een rijdende trein met al onze bagage. De Chineese Provniks hadden de grootste lol ( en dat duurde de gehele reis hihi)

Maar goed de goede wagon en coupe en nog voor onszelf ook. De dag komen we door met wat lezen, spelletjes en natuurlijk gezellige praatjes. Om 19.00 de eerste lange stop bij de grensovergang vanMongolie. Hetzelfde bekende ritueelopvallend alleen is dathet vandaag wel erg snel kan. Maar goed. na een uurtje rijdendoor niemandsland de grensovergangnaar China.Weer hetzelfde ritueel alleen nu toch wel wat spannend aangezien het paspoort van wendy grondig geinspecteerd wordt en daarna wendy ook nog eens goedbekeken wordt ze moet zelfs gaan staan en draaien. Gelukkig mag ze door. Dan is het tijd voor wat actie. Aangezien de sporenin China watsmaller zijn dan in de rest vanAsie moet het ondersel gewisseld worden en in plaats van trein te wisselen word gewoon de heletrein opgetild en word het ondersteil verwissled. eenhele gebeurtenis van 3 uur.

Om 01.00zijn we klaar voor vertrek en gaan we slapen. de volgende dag om 8.30 stappen we uit in Datong. Opeigen gelegenheid naar ons hotel. dat was iets moeilijker dan we dachten aangezien er een groot zeil voorhet gebouw hangti.v.m verbouwing. van deze verbouwing is trouwens binnen niks te merken hoor...Een prachtig hotel metheel belangrijk een heerlijke douche en bed ! Maar voor we in onze kamerzijn weer een klein avontuur opzich. Bij het inchecken blijken onze namen nergens te vinden te zijn. er wordt druk heen en weer gebeld en gezocht,we krijgen een aantal andere nederlandse namen voor onze neus maar gaan knippels of nelis. Uiteindelijk toch een kamer gekregen en nadat we onze spullen neergezet hadden weer naar beneden want onze gids staat als het goed is te wachten op ons. Na even in de loby te hebben gezeten nog steeds geen gids met onze naam. Wel loopt er een klein vrouw zenuwachtig op en neer en al zoeken. zal het dan toch............... Na wat navraag en gebeld blijkt de vrouw onze gids te zijn. ze had alleen de verkeerde namen doorgekregen ..wacht eens die namen kwamen wel bekend voor en ja hoor de zelfde namen lagen ook bij de receptie!! Het misterie is opgelost en we kunnen Datong en omgeving gaan verkennen. We rijden eerst nar de Yungang Grotten, de rit lijkt een eeuwigheid te duren aangezien onze Chauffeur naar onze mening geen haast heeft met een gemiddelde snelheid van 50 op een zo lijkt het snelweg! ( achteraf bleek dat de max snelheid te zijn!!)

MAar goed eenmaal aangekomen bij de grotten zijn we sprakeloos we lopen 2 uur lang langs en door grotten waar prachtige boedhabeelden met ieder een prachtig verhaal terwijl we eigenlijk geen beschrijving kunnen geven. daarnaast is het prachtig weer dus dubbelopgenieten. na de grotten is het tijd voor de lunch en tja hoe kan het ook anders met stokjes!!!!! Dat valt nog niet voor iedereen mee dus als hulpmiddel schakkelen we de vork in!!!

Na de lunch een rit van 1,5 uur (tjua wat wi je dan ook met een snelheid van 70) naar het hangend klooster. bijna zijn we er als er ineens een stilstaande file staat, We stappen uit met onze gids en leggen het laatste stukje te voet af. de file lijkt veroorzaakt te zijn door werkzaamheden aan een hangende rots naast de weg. Maar goed het hangende klooster is een prachtig klooster van 900 jaar oud dat 'aan' de rotswand hangt, We klimmen helemaal naar boven want het klooster hang nu zo'n 40 meter boven de grond (dit was vroeger zelfs 100 m gelukkig nu niet meer ;) ) HEt is echt prachtig om te zien. ook hier weer prachtige beelden en decoraties. Halverwege moeten we even een hangende houten brug oversteken oeioei even spannend hoor maar het is geluk. Na het bezoek weer terug naar ons hotel waar we heerlijk gegeten hebben ook hier weer met stokjes en de vaardigheid begint te komen nu. Zelf bij Jan-willem!!!

De volgende dag een aantal korte bezoekjes aan de negedrakenmuur en een oud klooster. Ook deze weer prachtig om te zien., de middag hebben we vrije besteding en verkennen we Datong. Kaartlezen in half chinees valt nog niet mee en we staan dan ook ineens midden in een soort van sloppenstraat/wijk ( te herkennen aan de heerlijke aroma's en gebouwen)

Nu even het verslag voor jullie op internet gezet zodat jullie ook weten waar we zijn en wat we allemaal weer gezien en beleefd hebben.. Over een uurtje of 2 gaan we met de trein opweg naar beijing (als we de trein kunnen vinden ) een rit van 6 uur best een gek idee dat we vanavond al in de grote stad beijing staan. Daar gaan we 5 dagen op verkenning uit en natuurlijk krijgen jullie dan ook onze avonturen weer te lezen.

voor nu een groet uit Datong

Kimberley en Jim

Hey Samen,

Leuk verhaal weer om te lezen! Koop nog maar gauw wat leuke truien in Bejing voor Tibet!
Geniet er nog maar van want voor jullie het weten zitten jullie weer thuis! Dankjewel nog voor het kaartje wendy!! Heel lief!
We missen alleen wel nog iets in het verhaal over china... De knieën van Jan-Willem!!! hihi
Veel plezier nog!
Groetjes
Kimberley en Jim

Marion

Hey Wendy en Jan-Willem,

leuk om het verhaal te lezen, jullie maken zo wel het een en het ander mee leuke en maffe dingen ;).
Ook mooie foto's staan er op.
Veel plezier met de rest van de reis, leuk om zo op de hoogte gehouden te worden van jullie avontuur!

Groetjes van iedereen

Maarten en Nicole

He Wendy en Jan Willem,

Wij zijn alweer een paar uurtjes in het kikkerlandje. Het is hier toch nog redelijk goed weer, dus dat is wel mooi thuiskomen. Goede vlucht gehad en een aantal topdagen in Beijing. Dus dat word voor jullie ook zeker een groot succes en genieten worden daar.
Zo te lezen hebben jullie alweer veel meegemaakt en gedaan, superstoer allemaal!

Geniet ervan de komende weken, het is gewoon een aaneenschakeling van hoogtepunten!!!

xx

Anneke

heeey wereldreizigers

leuk, leuk, leuk weer om te lezen,

ja die chinese taal is toch maar weinig vanuit af te leiden....maar goed, hoop dat jullie de trein hebben gevonden en we wachten het Beijing avontuur geduldig af!

liefs ann

Daan

Heej wen,

Wat een boel mooie dingen maken jullie weer mee, super!!!
Zag dat je zusje er ook al naar vroeg, maar mis idd ook iets...volgens mij had JW iets beloofd toch???ghighi..
Geniet er nog ff lekker van saampjes....

xxx

Tiara Tours