detranssibiriemetjwenwendy.reismee.nl

De Himalaya-Express

Een bericht vanuit de 'Roof of the World' ofwel Tibet/Lhasa op een hoogte van 3.600m.Na een prachtige treinreis (vooral de tweede dag) komen we s'avonds aan in Lhasa. Met de trein zijn we nu, kun je wel begrijpen na 8 dagen totaal doorgebracht te hebben wel even klaar.

We worden door onze gids naar ons hotel gebracht waar we 4 dagen zullen verblijven. We krijgen onverwachts een bon om in het naastgelegen restaurant wat te eten. Wat blijkt het is het bekende Dunya ( betekend hele wereld in 8 verschillende talen) restaurant opgezet door nederlanders en dus een westerse keuken. We kunnen natuurlijk hoe graag we ook willen niet achterblijven en besluiten toch maar voor hoe kan het anders de Yaksteak te kiezen. Deze is overigens heerlijk ( al bezoeken we beide snel daarna de wc al hihi).

de volgende dag kunnen we even heerlijk uitslapen en das was wel prettig want tja op 3.600 m moet je toch even acclematiseren....Vooral de inspanningen en slapen leiden daar onder. Maar goed verder met de eerste dag. we bezoeken vandaag de 2 grootste kloosters van tibet. En behoorlijke klim steeds maar wel prachtige gebouwen en zalen(waar overrigens geen foto's gemaakt mogen worden). Het enige wat iets minder is is dat het de gewoonte van de bevolking is dat ze bij het bezoeken van de tempels/kloosters yakboter schenken aan de boedha wat dus voor een nogal doordringende geur zorgt. Soms hebben we wat geluk dan overheers de vele hoeveelheid wierrook ( maar ofdat beter/gezonder is??) Bij het tweede klooster dat we bezoeken maken we een bijeenkomst van monniken mee waar ze op hun manier vriendelijk aan het communiceren zijn. Nu het slaan in je handen richting mensen waarmee je praat en schreeuwen valt in onze ogen nu niet bepaald vriendelijk over maar wel leuk om even te zien.

tussen de twee bezoeken door hebben we tijd voor lunch en wat te wandelen langs te vele winkeltjes. We hebben trouwens ook het walhala gevonden betreft kleding van North Face, Mamoet en andere outdoor merken. Achterblijven doen we niet dus tevreden met ieder een vest tegen de wind komen we terug!!! S'avond weer heerlijk gegeten bij hoe kan het anders Dunya en we raken tijdens het drinken van een Lhasabiertje aan de bar aan de praat met de eigennaar. super gezellig even kletsen maar niet te lang want de volgende dag moeten we vroeg op!!

we bezoeken de tweede dag namelijk het prachtige Potala palace. na een klim van ongeveer 10 min lang trap zijn we boven. echt apart om hier te zijn zeg!! Als we naar binnengaan zien we nog meer prachtige dingen al kunnen we niet te lang stil blijven staan aangezien je maar max 1 uur binnen mag zijn..... na het bezoek van het potala wat dus het wintervebrlijf van de daila lama is bezoeken we norviblika wat dus het zomerverblijf van de daila lama is. Dit ligt in een prachtig park wat er vooral nu met de herfstkleuren van de bomen prachtig uitziet. We sluiten de dag af aan een bezoek aan het derde grootste klooster van tibet wat praktisch bij ons om de hoek ligt... ook dit is erg mooi alleen heel druk met vele pelgrims......

natuurlijk kan wendy het niet laten ook hier weer vele souveniers in te slaan maar tja wat wil je anders met al die prachtige koopjes. bedoel maar even 3 prachtige sjaals voor 5 euro!!! Wie doet dat nu niet. S'avond gaan we gezellig wat eten met Femke een vriendin uit nederland die toevallig ook deze tijd in Lhasa zat. gezellige even bijgeklets en dan afscheid genomen.

vandaag alwweer de laatste dag in Lhasa. We bezoeken het GandanKklooster wat 1,5 uur rijden buiten Lhasa ligt. het eerste deel van de rit gaat maar dan begint het onze chaufeur rijd ons zonder enige moeite lijkt ( en dat zonder stuurbekrachtiging) een berg met haarspeltbochten op waar je u tegen zegt (oosterrijk is er niks bij) Het uitzicht wat toch nog even opgevangen is tijdens alle spanning is prachtig. dan zien we het grote kloostercomplex. Ook hier weer te weining ogen om alles te kunnen zien. We besluiten na het bezoek de route om het klooster te trotseren. dat blijkt een hele goede zet want het is echt adembenemend prachtig. we bezoeken ook een offerplek waar dode mensen aan de vogels gegevens worden door stukken van de persoon op een soort van platau/altaar te leggen. er apart om dit te zien (gelukkig alleen rode vlekken te zien en geen restanten). Na de lunch besluiten we een (ingrijpende belsissen blijkt later) klim naar de top van een berg te maken waar vele gebedsvlagen zijn opgehangen. Na een klim van een uur met vele stops om enigzins wat zuurstof binnen te krijgen komen we hoe eigenwijs zijn we boven. Daar vergeten we alle elende en genieten we van het prachtige uitzicht, stilte en de kracht die je toch voel;t vand e gebedsvlaggen. Enigzins gebroken komen we beneden en rijden we terug naar lhasa waar we naar onze mening rustig kunnen uitrusten en we zien wel. Wat blijtk onze gids heeft voor vanavond nog een verrassing. hij neemt ons mee uit eten naar een tibetaans buffet et een soort van show als afscheidsmaaltijd van lhasa!! We zijn benieuwd want we zijn best wle moe naar zo'n inspanning.

morgenvertrekken we met de jeep en nze gids en chauffer voor een toch van 4 dagen ( we stoppen in verschillende dorpjes op verschillende hoogtes richtig Nepal. Natuurlijk maken we ook een stop bij het Mount everst Basecamp. We zijn benieuwd....

een groet vanuit lhasa

Jan-willem en Wendy

Kimberley

Geniet van de laatste week!!

Ineke en Karel

Hallo alle 2. Wat een spannende verhalen. Het lijkt wel of ik met jullie op pad ben. Er was wel veel te lezen, omdat ik ook even weg was. Geniet er nog van de laatste week. Goede reis terug, als jullie dat wel willen en tot dinsdag.

Gr. Ineke

els en jan duco

wat een avonturen beleven jullie en mooi opgeschreven!
alweer jullie laatste week.
alvast gefeliciteerd jan willem!

liefs (t.)els en (o.) jan duco

kimberley en jim

gefeliciteerd met je verjaardag jan willem!!!

Tiara Tours