detranssibiriemetjwenwendy.reismee.nl

Beijing

Het eindstation van de transsibirie is gehaald. Op woensdag 29 september om 19.00 komen we aan met de trein in Beijing. Het is gelijk duidelijk aangezien de snelwegen uit 5 banen bestaan en ze hutjemutje vol staan met auto's. Nadat we 20 minuten gewacht en uiteindelijk even gebeld hadden worden we met de taxi opgehaald en naar ons hotel gebracht. Het verkeer blijkt hier niet echt duidelijke regels te hebben zolang je een goede toeter en lef hebt kun je een auto besturen lijkt. Na een klein uurtje in de taxi stopt deze ineens langs een drukke weg??We hadden toch een hotel in een Hutong..... Tassen uit de auto en een zijstraatje in en dan ineesn staan we dus in een Hutong niets meer te merken van het drukke verkeer en hectiek!! Geweldig knus gezellig hoteletje in een hutong vol gezellige huisjes en winkeltjes, als we wat verder lopen komen we uit bij een groot meer waaromheen allerlei eettentjes zitten. gezellig en gemakkelijk. Na even rond gelopen te hebben toch maar bedje opgezocht om de volgende morgen te beginnen aan 5 dagen Beijing.....

we hebben echt veel gezien en gedaan veel indrukken, belevenissen en avonturen dus begin gewoon bij het begin en dat is dan dus

dag 1: We zetten vroeg de wekker want vandaag staat op de planning ( voor zover die gemaakt is) de verboden staat, Plein van de Hemelse vrede en de Tempel van de Hemel. Na wat onderzoek ligt het plein volgens wendy op 20 min lopen van het hotel (laat dat nu 20 min metro zijn!!) Na 1 uur lopen nog steeds geen plein maar wel drukte en warmte en de kaart erbij. Nog eens 30 min lopen brengt ons bij een zo valt er te lezen palace museum? Geen verboden stad toch??..... Toch maar even navragen en dat is maar goed ook want het blijkt dus wel de verboden stad te zijn alleen deze ingang zit aan de achterkant. Tickets gekocht en dan de stad in. En dat is het ook echt een stad vol prachtige en vooral inmensgrote gebouwen. We komen binnen aan de achterkant en komen dus binnen in de tuin waar het overigens erg rustig is.... Naarmate we meer bij de hoofdingang komen wordt het steeds drukker tot het megadrukken af buiten de ingang die we na 2 uur wandelen door de stad bereiken. Daar wacht ons het plein van de hemelse vrede en dat is echt heeeeel groot en heel vol met mensen,kinderen, militairen en een enkele blanke toerist ( die natuurlijk wel even op de foto gezet moet worden door de chineese!!) We besluiten aangezien de afstanden toch wel erg groot zijn om te lopen een toektoekachtig wagentje te nemen naar de tempel van de hemelse vrede. en zoals de naam al zegt het was er hemels mooi en rustig. lag in een prachtig park met mooie aparte bomen, mensen komen hier samen om te dansen, spelletjes te spelen of gewoon genieten. de tempel is ook echt prachtig om te zien. Dan na een zeer vermoeiende en warme dag terug in ons hotel waar we na een heerlijke dus besluiten morgen eens lekker uit te slapen!!

dag2: uitslapen stond op de planning maar het ritme zit er zo in dat we echter om half 9 klaarwakker zijn. dus rustig aan eruit en bekijken wat we vandaag gaan doen. we besluiten de trommel en beltoren die praktisch in onze achtertuin liggen te bezoeken. Een steile klim naar boven waar we allereerst 25 trommels vinden die vroeger elk uur geslagen werden. Nu alleen nog op bepaalde tijden. Het uitzicht vanuit de trommeltoren is voor zover we kunnen kijken prachtig. Daarna de beltoren bezocht ook hier weer een steile klim (tja zo blijven we tenminsten nog wat aan sport doen!) En bovenin een inmensgrote klok. Na een lunch bij ja hoe kan het missen tijdens vakantie de Mac terug naar het hotel waar we met Vincent en Richard de twee jongens van de gobitrip hebben afgesproken om naar de grote winkelsstraat te gaan. Dit doen we met de metro en aangezien het vandaag 1 oktober is en een nationale dag in China gevolgt door 10 dagen vrij kun je je vast wel voorstellen hoe druk het in de metro is geweest. zo niet laten we dan vertellen dat we ons niet vast hoefde te houden want je werd zo tegen elkaar aangedrukt dat je wel bleef staan. de foto's maken het nog wel duidelijker. eenmaal in de winkelstraat lijkt het alsof heel China er is. niet voor te stellen hoe druk.Natuurlijk wel leuk om eens mee te maken. We sluiten de avond af met Pekingeend!! Hoe kan het anders al moeten we wel een half uur in de rij wachten voor een tafel en dat met een restaurant van 4 verdiepingen hoog.... Als laatste op de dag nog even een typisch chinees straat je waar we allerlei levende nog spartelende insecten op stokjes vinden en andere typisch chineese gerechten. ook de bekende souveniers met veel afdingen zijn aanwezig. Tot 80% is er af te halen en gewoon weglopen helpt aanziendelijk in de prijs.

dag3;Het is vakantie maar toch gaat de weker vandaag om 5.00.En waarom.......De Great Wall gaan we vandaag bezoeken en aangezien we geen zin hebben in de toeristische muur kiezen we ervoor een deel over de muur te lopen daar waar deze nog niet gerestaureerd is. na en rit van 3,5 uur waarvan de chauffeur een vaste relatie met zijn toeter en rem blijkt te hebben zo ervaren wij, komen we aan in Jinshanling vanwaaruit we zullen wandelen naar Samita. Aangezien de muur niet gerestaureerd is en dus een zware klim/wandeling betekend kiezen we er toch voor om met de kabelbaan naar boven te gaan, en dan ineens uit het niets duikt de muur op.Sprakenloos, inmens, strekt zich helemaal uit over de kam van de bergen. En dan begint de klim. Zo ongeschrijfelijk om ineens op de Great Wall te staan. Het eerste gedeelte is nog wat aan de 'drukke' kant en geregeld staat er een telelens op ons gericht valt ook echt niet op natuurlijk maar ja wij de chineese muur en de chineese ons als hoogtepunt zullen we maar denken. Na 2 uur wandelen bereiken we een toren met 5 uitzichtpunten en vandaaruit een prachtig uitzicht geen toeristen alleen wij en uiterste stilte. Wel vermoeid en morgen zeker last van ontzettende spierpijn maar tjonge jonge wat een prachtige ervaring en belevenis!!!! Dan na een lunch weer 4 uur terug met de bus maar dat is het zeker waard geweest. Ondanks de vermoeidheid van de klim besluiten we s'avonds na het eten toch maar een bezoek te brengen aan het olympisch dorp het bekende vogelnest en de waterkubus. Indrukwekkend om te zien maar ook hier weer een drukte van Chineese tja doe je ook niks aan.

dag 4: Dat is vandaag geweest. Ook vandaag maar even wat uitgeslapen want het in immers ook wel een beetje vakantie niet. om 11.00 nemen we de metro naar een park vanwaaruit we de boot naar het zomerpaleis zullen nemen. Laten we die boot nu net gemist hebben en de volgende boot is 2 uur wachten. even uitzoeken heo we er met de metro kunnen komen en dan een tweede poging om er te komen. Ook hier weer iets fout gaan met de navigatie van wendy (vrouwen en chinees tja dat gaat niet altijd goed zullen we maar denken) Na een reis met omweg van 2 uur (we zien wel wat van de stad) komen we aan bij het zomerpaleis. Super mooi om te zien en park met groot meer waaromheen een prachtig dorp aan gebouwen ligt met als hoogtepunt de tempel van de boedha en de 17arkenbrug. de echte attractie voor ons is de enorme mensenmassa die er rond loopt ( als de efteling dit in een dag zo ontvangen kunnen ze rest van het jaar dicht denken we zo) De rit naar huis gaat gelukkig in een keer goed en na het eten van een heerlijke pizza nog even wat geshopt in onze Hutong.

Morgen gaan we nog even met de fiets door een aantal Hutongs fietsen even ervaren hoe het echte chineese leven er nu aan toe gaat en de rest van de tijd wat tempels bezoeken en dan zullen we om 20.00 opgehaald worden om naar de trein richting Tibet/Lhasa gebracht te worden. In onze ogen een nieuwe reis met nieuwe avonturen waar we heel veel zin in hebben.

voor nu een groet uit beijing en tot snel vanuit Lhasa

Jan-willem & Wendy

pa en ma

hallo beidjes we zien wel dat jullie het heeeeeeeeeeeel goed naar julie zin hebben wat een indrukken doen jullie op zeg jullie zullen straks wel heel veel te vertellen hebben ik (ma) zal maar een weekje vakantie aanvragen denk.
Geniet nog maar dubbel van jullie laatste twee weekjes en dan weer lekker en gezond naar huis.
Groetje pa en ma

Tiara Tours