detranssibiriemetjwenwendy.reismee.nl

De gobi-woestijn in Mongolia

hallo allemaal

is even geleden maar hier weer een verslag van ons. Na een goede maar korte nacht in een homestay in Irkuts ( we werden namelijk om 4 uur snachts opgehaald voor de trein) Stappen we in de trein opweg naar Mongolia. De reis ernaar toe is niet lang maar de grensovergang zorgt ervoor dat we er een hele dag en nacht over doen. De eerste stop is bij de grens van Rusland. Belangrijke mannen komen binnen en na drie keer het paspoort ingelaten te kijken verdwijnt hij in een grote postzak.........MMMMM even vreemd hoor. Dan is het wachten en wachten en nog eens wachten. na 3 uur zien we de man met de postzak weer lopen en krijgen we onze paspoorten met stempel weer terug. Een rit van een half uur volgt door niemandsland en dan arriveren we bij de grens van Mongolie. Weer hetzelfde.........wachten wachten wachten.

Dan na 6307 km in de trein gezeten te hebben ariveren we in de vroege ochtend in Ulan Bata. de hoofdstad van Mongolia. We worden opgehaald door onze gids Mpunsaa (spreek gewoon uit als woensdag dan reageert ze ook ;) ) Ze brengt ons naar de jeep met onze chaufeur Sukee. We beginnen met een 7 daagse trip door de dessert samen met nog twee nederlandse jongens Vincent en Richard. Erg gezellige jongens en veel lol mee gehad.

Tijdens onze trip leggen we in totaal zo'n 1800 km off road af ( dat wil zeggen stuiter, stuiter, stuiter vlieg door de auto en bonk weer neer op de bank)

Hebben we een fiks aantal boetes wildplassen bij elkaar gespaard, hebben we bij twee nomadenfamilies gelogeerd, sliepen we onder gemiddeld 3 dekbedden, zijner 3 schapen opgegeten, en hebben we heel veel mooie dingen gezien en meegmaakt. Zo hebben we de plaatselijke nomaden het kaartspel pesten iets te goed geleerd want ze wonnen bijna elk potje, gelukkig hebben we ook een plaatselijk spel gespeeld waarbij wij weer veel geluk hadden, hebben we een echt klooster bezocht waarbij we een voorleesceremoni hebben bijgewoond, zijn er flinke bergen beklommen, is er door een prachtige vallei gewandlend, zijn er veel dieren gespot,hebben we een heus sneeuwballengevecht gehad en de laatse nacht een echte zandstorm meegemaakt waarbij een van de tenten van de nomadenfamilie het begaf!!! dit is nog maar een korte opsomming van onze belevenissen de rest van onze avonturen vertellen we thuis.

Morgenvroeg om 6 uur vertrekken we met de trein opweg naar Datong ( china) De tijd vliegt voorbij al denken we soms toch wel even aan het thuisfront. Bedankt voor alle lieve berichten erg leuk om te lezen dat jullie ons volgen

groeten aan iedereen

liefs Jw en wendy

Kimberley en Jim

Leuk weer een verhaaltje na zon lange tijd! Wendy bij deze; je hebt nog steeds geen mail gehad. Dus misschien kun je daar nog achteraan gaan!

Verder namens pa en ma ;
Jan-Willem denk aan je knieën.

Liefs
Kimberley en Jim

tante joke ijsselmuiden

Wat fantastie's dat jullie zo'n reis maken .
\en wat leuk al die foto's
geweldig,
Nog heel veel mooie dagen
groetjes van mij

Kari

Wat een avontuur toch weer!!!! Super!!

X Kari

Anneke

Ik zit steeds met open mond jullie verhalen te lezen.
Onbeschrijfelijk, wat een avontuur!
en wat een durf zeg, je spreekt de taal niet.
Geweldig om te lezen.
Geniet!